torstai 14. huhtikuuta 2016

Matkalla kuoleman jälkeen

Muinaisegyptiläinen kuolleitten kirja. Suomentaja: Jaana Toivari-Viitala. Basam Books, 2012. Toinen painos.

Ostin tämän kirjan viime syksyn kirjamessuilta, hyllyssä se on odottanut lukemista.

Kuolleiden kirjoja tai niiden fragmentteja on säilynyt tuhansia. Jaana Toivari-Viitala on suomentanut tämän kirjan tekstit muinaisegyptistä käyttäen lähinnä kahta hyvin säilynyttä papyruskääröä, jotka ajoittuvat kahdeksannelletoista dynastialle (n. 1550-1307 eKr.). Kokonaisuus voisi olla yksi vainajalle laadittu kuolleitten kirja. Loitsutekstien lisäksi Toivari-Viitala on kirjoittanut lukijalle yleistietoa kuolleiden kirjoista ja antanut tekstiin selityksiä. 

Kuolleiden kirjoja on laitettu hautoihin ja haudan ympäristöön satojen vuosien ajan. Ne sisältävät loitsuja, joiden avulla vainaja matkaa taivaaseen ja manalaan. Kirjakäärön pituus ja laatu on vaihdellut, rikkailla on saattanut olla jopa kymmeniä metriä pitkä käärö, jossa on painotettu vainajalle tärkeitä uskomuksia. Köyhemmille on riittänyt valmiina ostettu käärö, johon on vain lisätty vainajan nimi. Käärön tekstit ja kuvat valittiin noin 150 perusloitsun ja tiettyjen peruskuvien joukosta ja ne ryhmiteltiin muutamia kuolemanjälkeisiä tilanteita koskeviin ryhmiin.

Kuolleiden kirjoja on luettu vastakkaiseen suuntaan kuin muita muinaisegyptiläisiä kirjoituksia. Tähän kääntäjä esittää kaksi mahdollista syytä. Ensinnäkin kuolleiden maailma on elävien maailman peilikuva, joten tekstitkin kulkevat eri suuntaan. Toiseksi kuolleitten kirjan tekstit ovat maagisia, joten niitä luetaan eri tavalla kuin tavallisia tekstejä.

Egytiläinen vainaja ei kerro ja kadu syntejään, vaan päinvastoin vakuuttaa, ettei ole tehnyt vääryyttä eikä kiellettyjä asioita. Kuolleiden kirjan tekstit ovat loitsuja, joilla vaaditaan hyvää osaa jumalten joukosta näiden vertaisena.

(Vainaja lausuu): ---
Minä olen alkuvesi,
eivätkä pahantekijät pysty minua vahingoittamaan.
Minä olen vanhin alkujumalista,
jumalten henget ovat minun henkiäni.
Nimeni säilyy ikuisesti.
Minä loin pimeyden. 

Ei kommentteja: